اثار و برکات نماز (بخش دوم )

يکشنبه 18 آذر 1397
18:07
علی دانایی
اثار و برکات نماز (بخش دوم )

4- اثر اقتصادی:

برای نماز می توان اثر اقتصادی از آثار دنیوی را نیز بر شمرد شاید کسی بگوید که نماز چگونه می تواند تأثیر اقتصادی برای فرد داشته باشد؟ جواب اسن سؤال این است که کسی معتقد است خالق متعال رزاق است و روزی همه به اراده و خواست اوست برای او هیچ امتناعی ومانعی وجود ندارد که روزی شخص را در اثر عبادت و نماز به او برساند حال ممکن است برای کسی به صورت مستقیم این امر صورت گیرد یا به صورت غیر مستقیم که با خیر و برکت دادن در کسب و کار و معیشت او بواسطه عبادت مخصوصاً نماز حاصل شود در این قسمت جریان تفضل خداوند به صدیقه طاهره حضرت زهرا (علیه السلام) را ذکر می کنیم تا این مطلب روشن شود که در زندگی معصومین عنایت خداوند به صورت مستقیم اثر اقتصادی عبادت و نماز آنان مشهود می شود. حضرت فاطمه (علیها السلام) شخصاً به نماز علاقه فراوانی داشت و هر وقت می خواست از خدا چیزی بخواهد متوسل به نماز می شود. روزی حضرت علی (علیه السلام) به منزل خود وارد شد بعد از آن سه روز بر حضرت علی (علیه السلام) و زهرا (علیها السلام) گذشت که چیزی به عنوان غذا نخورده بودند علی (علیه السلام) وارد منزل شد دید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نشسته و فاطمه (علیها السلام) نماز می خواند و بین این دو نفر چیزی (طبقی) سرپوشیده است وقتی که فاطمه (علیها السلام) از نماز فارغ شد روپوش را از آن برداشت دید که کاسه ای مملو از نان و گوشت است.

4- اثر اقتصادی:

برای نماز می توان اثر اقتصادی از آثار دنیوی را نیز بر شمرد شاید کسی بگوید که نماز چگونه می تواند تأثیر اقتصادی برای فرد داشته باشد؟ جواب اسن سؤال این است که کسی معتقد است خالق متعال رزاق است و روزی همه به اراده و خواست اوست برای او هیچ امتناعی ومانعی وجود ندارد که روزی شخص را در اثر عبادت و نماز به او برساند حال ممکن است برای کسی به صورت مستقیم این امر صورت گیرد یا به صورت غیر مستقیم که با خیر و برکت دادن در کسب و کار و معیشت او بواسطه عبادت مخصوصاً نماز حاصل شود در این قسمت جریان تفضل خداوند به صدیقه طاهره حضرت زهرا (علیه السلام) را ذکر می کنیم تا این مطلب روشن شود که در زندگی معصومین عنایت خداوند به صورت مستقیم اثر اقتصادی عبادت و نماز آنان مشهود می شود. حضرت فاطمه (علیها السلام) شخصاً به نماز علاقه فراوانی داشت و هر وقت می خواست از خدا چیزی بخواهد متوسل به نماز می شود. روزی حضرت علی (علیه السلام) به منزل خود وارد شد بعد از آن سه روز بر حضرت علی (علیه السلام) و زهرا (علیها السلام) گذشت که چیزی به عنوان غذا نخورده بودند علی (علیه السلام) وارد منزل شد دید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نشسته و فاطمه (علیها السلام) نماز می خواند و بین این دو نفر چیزی (طبقی) سرپوشیده است وقتی که فاطمه (علیها السلام) از نماز فارغ شد روپوش را از آن برداشت دید که کاسه ای مملو از نان و گوشت است.
حضرت علی (علیه السلام) فرمود یا فاطمه این از کجا برایت آمده است؟ گفت از جانب خدا نازل گردیده خدا به هر که بخواهد روزی می دهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آیا می خواهید نظیر این را برای شما نقل کنم؟ گفتند بلی فرمود یا علی مثال شما مثل زکریا است که هر وقت بر حضرت مریم وارد می شد می دید که او در محراب عبادت است و در پیشگاه وی خوراک مهیا نموده است می فرمود ای مریم این از کجا آمده است؟ حضرت مریم جواب می داد از جانب خدا، خدا به هر کسی که بخواهد روزی می دهد آنگاه آن غذا را یک ماه خوردند و آن کاسه همان ظرفی است که حضرت قائم مهدی (عج) در آن غذا می خورد و آن ظرف اکنون نزد ما (امام باقر (علیه السلام)) موجود است(18).
آری زهرا که بنام فرموده رسول مکرم اسلام بهترین و والاترین زن است و مقام او از حضرت مریم هم بالاتر است می تواند با یک دعای خود و با یک درخواست خود از خدا طعام بهشتی برایش مهیا شود اما همین بانوی گرامی را در طول زندگی کوتاه خود می بینیم که بیشتر با سختی و زحمت امور خود را می گذراند و حتی در طول زندگی مشترک خود با امیرمؤمنان هم سعی بر این دارد تا همانند سایر زنان و افراد جامعه زندگی کند و سختی ها و مشکلات را تحمل می کند تا برای دیگران الگو و نمونه کاملی باشد و آنجا که نماز و دعا و نیایش هم دارد فقط بخاطر درخواست طعام نیست بلکه از شوق و علاقه او به خداوند است که همیشه در محراب عبادت و راز و نیاز است.
در اینجا مناسبت دارد که نماز استغاثه به حضرت فاطمه (علیها السلام) را نیز ذکر کنیم تا در شدائد و سختی ها آن بانوی عظیم الشأن را واسطه و شفیعه به درگاه خداوند قرار دهیم. روایت شده که هر گاه حاجتی داری دو رکعت نماز به جا آور و پس از سلام 3 بار تکبیر بگو و پس از تسبیح حضرت فاطمه (علیها السلام) به سجده برو یکصد مرتبه بگو یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی سپس جانب راست صورت را به زمین بگذار و صد مرتبه بگو سپس جانب چپ را بر زمین گذار و صد مرتبه بگو و بعد پیشانی را به سجده گذاشته و صد مرتبه بگو و حاجت خود را یاد کن به خواست خداوند حاجت برآورده می شود(19).
همانگونه که بیان شد گاهی هم برکت و اثر نماز برای شخص بصورت غیر مسیقیم در اقتصاد و کسب و کار و امور زندگی او مؤثر است همانگونه که از آیه آخر سوره جمعه این معنا گرفته می شود در آیه آخر سوره جمعه حالت توبیخی و سرزنشی دارد برای کسانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را در حال خطبه خواندن نماز جمعه رها می کردند وبا شنیدن صدای کاروانها و فروشندگان برای لهو یا تجارت به طرف آنها می رفتند که می فرماید:
و اذا رأوا تجاره او لهوا انفظوا الیها و ترکوک قائما بعد خداوند برای اینکه به اینها بفهماند که استفاده و منفعت بردن به کسب و تجارت ظاهری نیست و اگر خداوند بخواهد از طریق اطاعت و عبادت او خیر و برکت به افراد بخشیده می شود.
لذا در ادامه آیه شریفه به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می گوید که به آنها بگو آنچه نزد خداست بهتر است از لهو (سرگرمی) و از تجارت و خداست که بهترین روزی دهندگان است و اگر از این می ترسید که روزی شما با آمدن در نماز جمعه و ماندن تا پایان نماز بریده شود سخت در اشتباه هستید می فرماید: قل ما عندالله خیر من اللهو و من التجاره و الله خیر الرزاقین
و از همین جا هم می توانیم استنباط کنیم و بدست بیاوریم که معامله و تجارت در هنگام نماز مخصوصاً نماز جمعه مورد کراهه شارع مقدس است و از این جهت چنین معاملاتی مکروه می باشد. از این آیه شریفه سور جمعه و از این مباحث مطرح شده این معنا برای ما به دست می آید که اثر و برکت نماز گاهی مستقیم است همانگونه که در نماز حضرت زهرا (علیها السلام) بیان شد و گاهی غیر مستقیم که برای غیر چهارده معصوم (علیهم السلام) می باشد البته احتمال دارد برای دیگران هم اثر مستقیم داشته باشد اما مسلماً اثر غیر مستقیم در زندگی آنها دارد که خداوند خیر و برکت در کسب و کار و امور مادی زندگی آنها قرار دهد.

5 - اثر جسمانی نماز:

نماز که امر عبادی است و برای تقرب و نزدیکی به خداوند خوانده می شود حتی می تواند اثر جسمانی هم برای نمازگزار داشته باشد شاهد آن اینکه همانگونه که در روایات وارد شده نماز شب باعث درخشندگی چهره در روز برای نمازگزار است حال کسی ممکن است بگوید منظور درخشندگی چهره در قیامت برای نمازگزار دارد گرچه این احتمال هم درست است اما در حدیث و روایت که دقت کنیم ظاهر کلمه النهار را بعد اللیل آورده که می توان همان روز در دنیا را ملاک گرفت در این حدیث شریف که از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شده چنین آمده:
من کثرت صلوته باللیل حسن وجهه بالنهار یعنی هر که شب نماز بسیار کند بروز چهره اش نیکو شود(20).
آری این هم یکی از آثار و برکات نماز شب و نماز در دل شب می باشد که باعث درخشندگی و روشنی چهره نمازگزار در روز است همانگونه که برای نماز شب و برکات و آثار دیگری هم ذکر کرده اند مثل ازدیاد رزق و عمر و غیره که در بحث به یکی از اثرهای نماز شب که اثر فردی دنیوی است که درخشندگی چهره است اشاره گردید.


موضوعات: آثار و برکات,
[ بازدید : 118 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نماز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]