آثار و برکات نماز (بخش هشتم)

شنبه 1 دی 1397
21:11
علی دانایی
آثار و برکات نماز (بخش هشتم)

3 - نماز دشمن شکن:

یکی دیگر از اثرات سیاسی نماز مانور عظمت مسلمین در برابر دشمن است. نمونه ای از آنرا در نماز دشمن شکن پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در فتح مکه می بینیم که از نمازهای به یادماندنی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است وقتی ابوسفیان و اطرافیانش هیمنه و شکوه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسلمین را در نماز جماعت دیدند سخت مبهوت و حیران آن همه عظمت اسلام شدند. ابوسفیان وقتی دید که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در جلو ایستاده و مسلمین پشت سر او به نماز ایستاده اند و بااو تکبیر می گویند و با رکوع و سجودش همه با او هماهنگ عمل می کنند مجذوب آن همه عظمت و شکوه شد.

3 - نماز دشمن شکن:

یکی دیگر از اثرات سیاسی نماز مانور عظمت مسلمین در برابر دشمن است. نمونه ای از آنرا در نماز دشمن شکن پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در فتح مکه می بینیم که از نمازهای به یادماندنی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است وقتی ابوسفیان و اطرافیانش هیمنه و شکوه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسلمین را در نماز جماعت دیدند سخت مبهوت و حیران آن همه عظمت اسلام شدند. ابوسفیان وقتی دید که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در جلو ایستاده و مسلمین پشت سر او به نماز ایستاده اند و بااو تکبیر می گویند و با رکوع و سجودش همه با او هماهنگ عمل می کنند مجذوب آن همه عظمت و شکوه شد. ابوسفیان که می دید چگونه مسلمین در تبعیت و پیروی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از یکدیگر پیشی می گیرند و دستوراتش را با جان و دل انجام می دهند نمی توانست آن همه ابهت و احترام را ببیند و خاموش بماند و سرانجام اسلام آورد.(40) البته اسلام آوردن ابوسفیان و امثال او از روی رغبت و میل باطنی که نبود و هیچگاه اسلام کسانی که با جان و دل از اسلام استقبال کردند و همه سختی ها و مشکلات آنرا هم تحمل کردند مثل اسلام امیرمؤمنان (علیه السلام) و یاسر و سمیه و عمار و... نخواهد بود ولی مطلب مورد بحث این است که این نماز جماعت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از نظر سیاسی چه قدر، با عظمت و با قدرت بود که حتی افرادی مثل ابوسفیان را هم تحت تأثیر قرار داد و به اسلام کشاند.

4 - نماز ظهر عاشورا:

در داستان کربلا همه نوع مانور شجاعت و رشادت و فداکاری می بینیم اما صحنه نماز ظهر عاشورای ابی عبدالله (علیه السلام) همراه با یاران باوفایش نهایت اقتدار معنوی مسلمین را در برابر منافقین و معاندین اهل بیت (علیهم السلام) نشان می دهد در آن لحظات حساس که عده زیادی از اصحاب با وفای امام حسین (علیه السلام) شربت شهادت نوشیده بودند ابوثمامه صید اوی یکی از اصحاب با وفای امام متوجه شد که ظهر شده به حضور امام حسین (علیه السلام) آمد و عرضه داشت یا اباعبدالله جانم فدایت می بینم که این دشمنان بی دین دست به نبردی سخت زده اند اما به خدا سوگند من نمی گذارم تو کشته شوی مگر اینکه پیش از تو به خون در غلتم اینک دوست دارم که این آخرین نماز را با شما به جای آورم.
امام حسین (علیه السلام) سر بر آسمان بلند کرد و چون دیدند هنگام نماز فرا رسیده فرمود: ای ابوثمامه از نماز یادکردی خداوند تو را در صف نمازگزاران قرار دهد سپس فرمود از این گروه بخواه تا دست از جنگ بردارند زیرا ما می خواهیم اقامه نماز کنیم. در این هنگام یکی از سربازان سپاه یزید با صدای بلند و گستاخانه و بی شرمانه فریاد بر آورد نماز شما مقبول درگاه خداوند نیست زهیربن قین و سعیدبن عبدالله که چنین دیدند پیش روی حضرت ایستادند تا امام بتواند نماز ظهر را بجا آورد آن دو بزرگوار وجود خود را سپر تیرها و نیزه ها ساختند و امام حسین (علیه السلام) در آن هنگامه خون و شمشیر و شهادت با تعداد اندکی که از یاران بی نظیرش باقی مانده بود به اقامه نماز خوف پرداخت.(41) آری اینگونه مسلمین در صدر اسلام شعائر اسلام که یکی از آنها نماز است را به همراه امام زمان خود بر پا می داشتند و این عبادت خالصانه آنها بود که عمل خالصانه و جهاد مقدسشان را برای ابد در تاریخ جاوید کرد.


موضوعات: آثار و برکات,
[ بازدید : 96 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نماز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]