آثار و برکات نماز (بخش هشتم)
3 - نماز دشمن شکن:
[ بازدید : 96 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]
ادامه مطلب
در سال پنجم از هجرت که احزاب و گروههای مختلف شرک و نفاق با هم هم پیمان شده با لشکری مجهز برای سرکوبی و نابودی مسلمانان به طرف مدینه حرکت کردند مسلمانان قبل از رسیدن آنها مطلع شدند و خندق (کانال بزرگ) اطراف مدینه کنده شد قریش با ساز و برگ کامل نظامی مغزورانه در حال نزدیک شدن به مدینه بودند و مدینه را در محاصره خود قرار دادند ارتباط مدینه با اطراف قطع شد حدود یک ماه جریان به همین منوال ادامه یافت کم کم خوراکی ها به پایان رسید، هوا سرد بود، رنجها و دشواریهای فراوانی مسلمانان را فرا گرفت. حذیفه یکی از یاران هوشیار و زبردست رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می گوید وحشت و گرسنگی و رنج و دشواریهای فراوانی ما را فرا گرفته بود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن شب مشغول نماز و راز و نیاز بود سپس به حاضران رو کرد و فرمود: آیا کسی هست که برود از سپاه دشمن خبری برای ما بیاورد؟ (با توجه به اینکه انجام این مأموریت بسیار خطرناک بود)، تا رفیق من در بهشت باشد. این جمله اخیر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی تا رفیق من در بهشت باشد می رساند که این مأموریت سختی است.
یکی از مهم ترین دستوراتی که در اسلام سفارش زیادی به آن شده نماز است. در اهمیت نماز و اینکه ستون دین معرفی شده سخن های بسیار گفته اند، اما در اینجا تنها در مورد اهمیت نماز اول وقت سخن می گوییم. سبک شمردن نماز، شکل های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها، تأًخیر در خواندن آن است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت، به تأخیر بیندازد، در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد و شفاعت من در روزقیامت نصیب او نمی گردد.»
یکی دیگر از اثرات اخروی نماز این است که ملک الموت یعنی عزرائیل در هنگام قبض روح به افراد نمازگزار تلقین شهادتین می کند البته اگر چه قبض روح از اموری است که در دنیا برای شخص محتضر انجام می شود ولی چون مقدمه ورود به جهان آخرت است لذا جزو امور اخروی فرد محتضر محسوب می شود برای این اثر نماز حدیثی هم نقل می شود تا مطلب از بیان اهل بیت (علیهم السلام) واضح گردد. در حدیثی است که در مشرق و مغرب نیست مگر آنکه ملک الموت در هر شبانه روز در اوقات نماز پنج مرتبه به ایشان نظر می کند پس هر گاه کسی را می خواهد قبض روح کند از کسانی باشد که مواظبت داشته بر نماز و نمازها را در اوقات خود بجا آورده ملک الموت تلقین کند او را بشهادتین (یعنی اشهد ان لا اله الله و اشهد ان محمد رسول الله) و دور کند از او ابلیس ملعون را(23).
در بخش اول که آثار فردی نماز را بررسی می کنیم بعد از بیان آثار دینوی فردی نماز اینک به ذکر نمونه هایی از آثار اخروی فردی نماز می پردازیم.
یکی از عمده ترین اثرات
اخروی نماز برای فرد این است که نماز ذخیره ای برای آخرت است همانگونه که
در قرآن مجید در آیه 110 سوره بقره خداوند متعال خطاب به مؤمنین می فرماید:
و اقیموا الصلوه واتوا الزکوه و ما تقدموا لا نفسکم من خیر تجدوه عندالله ان الله بما تعملون بصیر.
یعنی: نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و آنچه پیش می فرستید برای
خودتان از کارهای خیر آنرا نزد خدا می یابید و خداوند به آنچه انجام می
دهید بینا است در این آیه شریفه می بینیم که نماز در کنار زکات عمل خیری
شمرده شده که ذخیره ای برای قیامت مؤمن محسوب می گردد و خداوند بعد از بیان
نماز و زکات به صورت کلی فرموده هر خیری که انجام می دهید حتماً آنرا در
قیامت می یابید.
برای نماز می توان اثر اقتصادی از آثار دنیوی را نیز بر شمرد شاید کسی بگوید که نماز چگونه می تواند تأثیر اقتصادی برای فرد داشته باشد؟ جواب اسن سؤال این است که کسی معتقد است خالق متعال رزاق است و روزی همه به اراده و خواست اوست برای او هیچ امتناعی ومانعی وجود ندارد که روزی شخص را در اثر عبادت و نماز به او برساند حال ممکن است برای کسی به صورت مستقیم این امر صورت گیرد یا به صورت غیر مستقیم که با خیر و برکت دادن در کسب و کار و معیشت او بواسطه عبادت مخصوصاً نماز حاصل شود در این قسمت جریان تفضل خداوند به صدیقه طاهره حضرت زهرا (علیه السلام) را ذکر می کنیم تا این مطلب روشن شود که در زندگی معصومین عنایت خداوند به صورت مستقیم اثر اقتصادی عبادت و نماز آنان مشهود می شود. حضرت فاطمه (علیها السلام) شخصاً به نماز علاقه فراوانی داشت و هر وقت می خواست از خدا چیزی بخواهد متوسل به نماز می شود. روزی حضرت علی (علیه السلام) به منزل خود وارد شد بعد از آن سه روز بر حضرت علی (علیه السلام) و زهرا (علیها السلام) گذشت که چیزی به عنوان غذا نخورده بودند علی (علیه السلام) وارد منزل شد دید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نشسته و فاطمه (علیها السلام) نماز می خواند و بین این دو نفر چیزی (طبقی) سرپوشیده است وقتی که فاطمه (علیها السلام) از نماز فارغ شد روپوش را از آن برداشت دید که کاسه ای مملو از نان و گوشت است.
13. به سوي آتش رفتن نمازگزار ريا كار:
امام
صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: چون روز قيامت فرا مي رسد، بنده اي را مي
آورند كه اهل نماز بوده و خود نيز چنين ادعا مي كند؛ به وي مي گويند، تو
بدان جهت نماز گزاردي كه تو را ستايش كنند، پس به ملائكه دستور مي دهند او
را به سوي آتش ببريد.[22]
14. عدم ملاقات با رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ در كنار حوض كوثر:
رسول
خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمايد:«ليس منّي من استخفَّ صلاته لا
يردُ عليَّ الحوض لا و الله»[23] كسي كه نماز را سبك شمارد از من نيست، به
خدا سوگند كه بر حوض مرا ملاقات نخواهد كرد.